Stuglängtan

Jag sitter med lite reselängtan, inte minst längtan upp till stugan men också ut runtom i Sverige och världen. Som läget är nu med ekonomi och klimat så känns ju Sverigeresor än mer aktuellt, hemester och svemester. Jag gillar att prova på olika sätt både restyper och boenden, just nu med småbarn känns stuga som det allra mest lockande. Kul med hotell, men det är något visst med stuga och få känna det lite som sin egen plats för de dagarna och ytorna blir mer anpassade om man reser med vänner eller familjen. Hängytor, fler sovrum och bäddar och kunna laga sin egen mat. Oftast blir det ju betydligt billigare än hotell, och lagar man mat i stugan också så blir det ännu större skillnad. Det kan ju finnas restauranger i närheten ändå! Men att ha möjligheten till att varva med hemlagat. Eller så tar man med, kommer aldrig glömma midsommarhelgen i Östergötland då jag och två kompisar hyrde en stuga över helgen och jag hade haft stressigt på jobbet och reste från Umeå, medan de hade ork och bara åkte från Linköping. De hade fixat ALLT. Pajer, sallader, kallskuret, efterrätter, fikabröd… bara packa i kylväska och sen fylla kylen när vi kom fram.

Stuguthyrning har ju länge fungerat med både stugbyar och privata som hyr ut, det gäller bara att hitta rätt ställe och att det är smidigt för både den som hyr ut och den som ska hyra. Dessutom får man ju väldigt många hyrveckor för priset av en stuga, och slipper allt underhåll och andra bryderier. Se en ny plats varje gång eller återvända och hyra samma stuga.

För mig är det kanske tre högsäsonger jag tänker mig för stugresande: vårvinter med höjdpunkterna sportlov och påsk, sommar och höst. En fjällstuga med plats för alla skidor och kläder som behöver torka, kanske med en bastu. En sommarstuga med närhet till hav eller sjö, en altandörr som går att öppna och kunna grilla. Eller en långhelg i fjällen på hösten för att plocka bär och svamp och bara njuta av alla färger.

Tre ställen jag gärna skulle hyra stuga:

Saxnäs

Fina, mysiga Saxnäs i Västerbottensfjällen. Har varit där flera gånger på skidläger och bott på flera olika ställen och en riktig hit var senaste gången då jag och mina kompisar hyrde stuga tillsammans. Nästan alltid på vintern på grund av sina fina och ofta tidiga skidspår men vet att det är fint på sommaren också.

Gotland

Sommaren 2020 var jag på rullskidläger på Fårö, Gotland. Bodde i stuga tillsammans med två då okända kvinnor som snabbt blev bekanta och träningskompisar under helgen. Riktigt fint och det gav bara mersmak att återvända till Gotland och upptäcka mer, fick mycket ”utomlandskänsla” med vibbar både från England, Danmark och sydligare breddgrader och grekiska öar. Läs mer om min träningshelg på Fårö

Österlen

Här har jag aldrig varit men ett sånt där resmål som känns som ett måste att nångång få se. Cykla runt bland loppisar och glasbruk, äta nygräddat fika, närodlad mat, bada i havet och långa kvällar som är varma men ändå blir mörka till skillnad från här i norr, och känslan av evig sommar. Det är nog faktiskt hos trendenser jag läst mest om Österlen och fått för mig att jag vill dit. En vacker dag så.

Hyra stuga går naturligtvis tvärtom, för att kunna hyra måste någon hyra ut. Inte dumt sätt alls att få in lite extrapengar på, försörja den där stugan till exempel. Och att inte låta fina pärlor stå tomma mestadels av året, mer delningsekonomi. Har du någon favorit? Något drömställe? Gillar du tanken på att utforska nya ställen eller vill du ha din egen plats att återvända till?

Sommaren 2023

Jag sitter på balkongen, äter popcorn, dricker te, funderar och summerar. Reflekterar. Sista dagen på en över ett år lång föräldraledighet. Mörkret har fallit och sommarnätterna är inte längre ljusa och vet ni vad, jag skrev faktiskt en sommarlista redan den första juni, eller strax därefter när jag såg andra bloggare lägga upp det. Funderade igenom vad jag ville och önskade och skrev ner det, analogt. Den kom aldrig hit till bloggen. Tiden för bloggande har inte ritkigt funnits, eller ska vi kanske säga energi och prioritet. Men jag tänkte att vi tar den nu! Och ser hur det gått, och lite extra bilder av sånt som hänt i sommar.

• Bada med pojkarna – jamen check i massor. De älskar att bada.
  • Äta glass ute med pojkarna. check! och väl godkänt så att säga.
  • Tälta – det är den enda som inte blivit av
  • Grilla – check
  • Hänga på baksidor hos vänner och familj – check! Särskilt en varm vecka i månadsskiftet juni-juli
  • Springa på stig – check på den i Ammarnäs, tack till min gamla fjälledarkompis Eva som kom längs gröna bandet och fick ut mig på gamla kungsleden så jag kunde springa hem.
  • Vara uppe i sommarnatt – check…kanske inte riktigt som jag tänkte när jag skrev det. Men sommarnätterna har upplevts ja.
  • Bada! – check igen då. Även i älven och ån, själv. Underbart.
  • Vakna i stugan och inte ha något att göra – check, så pass det går med barn.
  • Läsa – check! både bok-bok och flera ljudböcker.

Grabbarna har fyllt ett år. ETT ÅR!

Jamen förutom listan så här är sista bildkollaget över middagar när barnen somnat, med så mycket egenskördat som möjligt. Picknick med kidsen har det blivit en hel del. Lite gym, bad i älven och en möhippa har också hunnits med.

Det summerar det bra, sommaren 2023. Min andra som mamma men den första som känns på riktigt. Den förra när vi bodde på neo börjar blekna i minnet och ploppar upp då och då och känns avlägsen och samtidigt ständigt närvarande.

Nästa kapitel då, ny termin på universitetet, jag är tillbaka på mitt gamla jobb, imorse såg jag några höstfärgade löv på marken och luften känns krispig. Jobba på dagarna, mamma resten av dygnet. Det här blir något nytt och jag känner mig faktiskt mer än redo.

Löparkvällen i bilder

Nejmen vilken kväll vi hade i torsdags! Så tur med vädret, härligt gäng och det blev ett riktigt roligt pass. Uppvärmning för att kolla in banan och arenan litegrann, teknikträning (även kallat löpskolning) och ett rejält backpass som naturligtvis gick köra utifrån helt egen förmåga. Vi avslutade med hela backen upp på toppen där vi samlades och njöt av puls och utsikt, svårslagen kombo. En tabata med löpstyrkeövningar som final och sen traskade vi ner till Umeå OKs nya fina klubbstuga där vi hade lite snacks, goodiebags och utlottning av priser.

Min vän Paul kom förbi och fotade oss också så jag låter bilderna tala för sig själva.

Kvällen arrangerades tillsammans med Vårruset, Umeå OK och Asics. Tack alla inblandade och alla som kom!

Vårruset peppkväll Umeå 11/5

Våren är här och det betyder löpsäsong för många och också att vårruset och flera andra lopp närmar sig och agerar mål eller milstolpar för många.

Tidigare år, före och efter pandemin, har jag hållit i en löpgrupp för nybörjare i samarbete med vårruset Umeå inför att loppet på 5km går av stapeln i början av juni som regel. Det är en turné genom hela Sverige som av naturliga skäl börjar söderut och vandrar sig norrut.

I år blir det lite annorlunda, vi kommer istället hålla en pepp-kväll en månad innan, på bräntis där loppet sen kommer vara. Det blir en kväll i rörelseglädjens tecken med lite information från Kaisa på vårruset, löppass med mig, snacks och utlottning av priser både från vårruset och från deras sponsor asics.

Vad det blir från asics kommer jag lägga ut på min instagram några dagar innan, så håll utkik där.

Själv laddar jag i år istället för att springa med ett lag bara som deltagare och komma igång med min egen löpning ordentligt efter graviditeten ifjol. Är riktigt sugen på att prova banan då den är platt och på blandade underlag, jag gillar personligen att slippa nöta för mycket asfalt.

Ser fram emot stämningen, peppen och picknicken redan!

Är du sugen på att vara med på löpkväll så finns all info här.

Du behöver inte vara anmäld till loppet för att vara med (men kanske blir du peppad att anmäla dig)

När: torsdag 11/5 kl. 18.30-ca 20.15

Var: Bräntbergets fot, där Umeå OK har klubblokal. Det är lätt att hitta. (Harspåret 5)

Hur: Ta med löparkläder och något att dra på eller ombyte, omklädningsrum finns.

Pris: 50kr swishas på plats

Anmälan: mejla kaisa.rooba@gmail.com senast 8/5

Max 35 deltagare, först till kvarn.

Själv har jag haft lyxen att kunna komma igång med löpsäsongen bra i värme på Mallorca. Fyra pass gjorda och jag hoppas få till ett sista innan vi åker hem. Hoppas vi ses på löpkvällen!

Vykort från Sa Coma, Mallorca

Så sitter jag återigen och skriver ett vykort på bloggen och det är nästan på dagen tre månader sen sist. Jag hade tänkt, och också trott, att jag skulle blogga mer. Berätta lite mer om hur det var i Mexico till exempel. Några har undrat om det här med att flyga och/eller resa med bebisar.

Tiden har inte funnits och efter några fler svängar förkylningar, ett ”sportlov” och senare en fin påsk i fjällstugan så är vi nu ute på andra sidan vintern och har ännu en gång flugit hela familjen till solen. Ja, jag har lite klimatångest det ska sägas. Men efter ca tre års uppehåll p.g.a. pandemi, graviditet och sedan pyttisar som till en början var så små att vi bodde kvar på neo så känns det faktiskt ganska välförtjänt. Och med två små…. Känns det som att vi vill passa på resa innan de fyller två då det börjar kosta.

Så Mallorca blev det, sambon cyklar och för alla inbitna är Mallorca ett klassiskt resmål för just det. Jag började några veckor innan resan att kalla det för träningsläger även för min egen del, mest för att ladda och peppa mig själv. Jag har känt mig så redo att komma igång, ett stort behov som just på grund av alla förkylningar och sömnbrist hamnat långt ner i byrålådan för gamla avlagda minnen.

Jag fantiserade också om att sitta med en kopp kaffe på en terrass och blogga och det dröjde mer än en vecka men nu står stjärnorna rätt, båda barnen (och sambon) sover siesta och jag sitter och smälter den sena pastalunchen inför mitt fjärde löppass härnere. Målet var fem löpning och fem styrka och det verkar kunna gå i lås. Styrkan kom jag igång med bra några veckor innan vi åkte men i Umeå har löparvädret lyst med sin frånvaro för att uttrycka det milt.

Så det är ungefär det vi gör här. Vi är i Sa Coma, en liten by på östkusten några mil söder om det mer kända Alcudia. Lugnt, lågsäsong och massvis med barnfamiljer vilket Sam och Leo tycker är kul. De är själva väldigt populära också, många som vill försöka få dem att skratta och de bangar sällan. Redan på planet fick de en beundrare som kom och lämnade pärlplattor och hårspännen till dem.

Vi bor på Hiphotels Mediterranean club, ett stort hotell som är riktigt barnvänligt, med bland annat piratpool och inomhuslekplats. Flera pooler, all inclusive (som vi inte har), barnklubb, träning för vuxna m.m. Det blir förhoppningsvis ett eget inlägg med en lite utförligare recension!

Förutom springer och badar så promenerar jag mycket med vagnen, de sover bäst i den och här intill finns en fin vandringsled/stig med avstickare och varianter som går längs havet, leder upp till ett utkikstorn med kanon och café eller till byn som ligger just norrut, Cala Millor. Vi har provat olika varianter varje dag och tagit oss längre och längre tills vi i regel kör fast med dubbelvagnen och får vända. Men det är underbart för mig som aldrig gillar springa på asfalt och än mindre nu när jag är i upptrappningsfas efter graviditeten. Sa Coma är lugnt, precis som alla recensioner vi läst, men det är ändå mycket turister och en rätt myllrande strandpromenad med några uteserveringar så det är häftigt och underbart att fyra minuter från hotellet där strandpromenaden tar slut är en plötsligt som ute på landet och tuppar gal och det är hästar överallt.

Det var allt för den här gången, naturligtvis hann jag inte skriva klart före någon vaknade utan sitter nu med en av mina andra drömmar: ett glas vin, lite jordgubbar och choklad och lugn och ro att blogga.